تماشای هملت انتقامجوی وایکینگ میخکوبتان میکند | منتقد گاردین از مرد شمالی میگوید
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۱۵۷۷۴
به گزارش همشهری آنلاین، رابرت اگرز این فیلم نوآر اسکاندیناویایی را برای پایان دادن به تمام نوآرهای اسکاندیناویایی ساخته است: یک فیلم ترسناک انتقامجویانه بر اساس افسانه نوردیک قدیمیِ آملث، نجیبزاده جوانی است که قصد گرفتن انتقامی خونین از عمویش را دارد؛ عمویی که پدرش را به قتل رسانده و با مادر بیوهاش ازدواج کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این فیلم در میان بسیاری از اعمال خشونتآمیز هیستریک، در اولین گام، بلاتکلیفی شخصیت هملت را حذف کرده است. غم و اندوه و مالیخولیا و تردیدِ وجودی را که شکسپیر به قهرمان مضطرب خود پیوند زده بود، از بین میبرد و او را به یک جنگجوی یکدله با تصمیم خود تبدیل میکند که بسیار باصلابت است و جوری نعره میزند که تاندونهای گردنش شبیه پرهای طاووس میشود.
این درام داستان را به اندازه شیر شاه ساده کرده است (البته بدون هاکونا ماتاتا). با این حال، سفاهتی را که آملث اصلی به آن تظاهر میکرد، همینطور آنچه که شکسپیر بعدا آن را آزمونی مبهم از جنون بدل کرد، از بین برده است. «Amleth» به معنای احمق است، اما این «Amleth» احمق نیست.
الکساندر اسکاشگورد نقش آملث را بازی میکند. شخصیتی که در کودکی شاهد قتل پدرش، پادشاه اروندیل با بازی اتان هاوک بوده است. قاتل سپس با گودرون، ملکه اروندیل ازدواج میکند، که نیکول کیدمن با حضوری لطیف و در عین حال پولادین آن را به تصویر کشیده است.
املث به مردی بدل میشود که گرفتار سرنوشت بیرحمانه خویش است: داستان در منظرهای روشن از خشونت بیوقفه روایت میشود. تصاویر از مناظر مالیخولیایی، به صحنههایی مونوکروم و غمافزا تغییر میکند؛ تصاویری برای نمایش رویاهای الهامبخش و خیالات موهوم قهرمان. ما صحنه ضیافت سنتی قوی وایکینگها را در همان ابتدای کار داریم، که در آن فولنیر توسط هیمیر، دلقک اوروندیل، با بازی ویلم دفو، با اشاره به مرگ اروندیل، عصبانی میشود. بیورک نقش یک پیشگوی جادوگر (شاید اهل اسکاتلند) را بازی میکند که سرنوشت آملث را به سخره میگیرد.
آملث از تبعید خود در «سرزمین روس» به عنوان برده خانواده فولنیر باز میگردد. در آنجا عاشق اولگا (آنیا تیلور-جوی) میشود. انتقام او، قرار نیست تنها یک اعدام عادی باشد. او قرار است صاعقهای باشد که برای انتقامی هولناک از آسمان بر سر خائنان نازل میشود.
در طول مسیر، بردهها به سبک فیلم نیمه تابستان (Midsommar)، فیلم ترسناک ساخته اری استر، خوشگذرانی میکنند، و در عین حال باید در یک مسابقه بسیار دشوار و خشن شرکت کنند که آن را تنها میتوان نوعی کوئیدیچ با قوانین استرالیایی توصیف کرد. (کوئیدیچ، مسابقه ورزشی محبوب دنیای جادویی هری پاتر است که در آن، دو تیم در حال سواری روی جاروهای جادوگری باید به یکی از سه حلقه ثابت زمین حریف، با یک توپ سنگین گل بزنند و در حین بازی، رفتارهای خشونتآمیزی هم دارند.)
مرد شمالی یک داستان هراسانگیز، خشن، پوچگرایانه و پرهرجومرج درباره چرخه بیپایان خشونت است و البته انتخاب بین دوست داشتن دوستان و نفرت از دشمنان؛ که البته در آخر کاشف به عمل میآید که اصلا انتخابی در کار نیست و زهر خوشطعم مردانگی است که از ریسمان سرنوشت میچکد. تصاویر تاثیرگذار و حماسی آن باعث میشود که نتوان در حین تماشا، چشم از صفحه نمایش برداشت.
منبع: ترجمه از نقد پیتر بردشاو بر فیلم مرد شمالی از گاردین؛ با اندکی تغییر.
کد خبر 669398 برچسبها سینمای جهان جایزه اسکار نقد فیلم و سریال ويليام شكسپير هالیوود فیلم خارجی فیلم و سریال خارجیمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: سینمای جهان جایزه اسکار نقد فیلم و سریال ويليام شكسپير هالیوود فیلم خارجی فیلم و سریال خارجی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۵۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عکس| دشمن فردوسیپور تماشاچی ویژه الکلاسیکوی ایران!
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ رئیس شبکه سه سیما که در سالهای گذشته یکی از چهرههای خبرساز تلویزیون ایران نیز بوده، در اقدامی جالب برای تماشای بازی پرسپولیس و سپاهان به استادیوم آزادی رفت.
به نقل از ورزش سه او که مدیر فوتبالیترین و احتمالا پرمخاطبترین شبکه صداوسیما بوده، از چشم عکاسان سه نیز دور نماند و تصویرش در حالی که ماسکی هم بر صورت داشت و عینک خود را جابجا میکرد، به شکلی جالب شکار شد.
علی فروغی البته تمایلی به انجام مصاحبه از خود نشان نداد و بعد از تماشای بازی پرسپولیس و سپاهان، استادیوم را ترک کرد.
257 251
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902036