طیبی: چالشهای زندگی گذشته و امروز مشترک است / باید تئاتر کلاسیک گذشته را مدرنیته کنیم
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۹۱۶۵۷
کارگردان نمایش افلیا با اشاره به اهمیت بازنمایی داستانهای قدیمی در جهان مدرن گفت: امروز رسالت ما در هنر، بازنمایی این آثار متناسب با شرایط زمان خودمان است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مسعود طیبی کارگردان نمایش افلیا با اشاره به اینکه این اثر چهارمین اقتباسش از شکسپیر است، بیان کرد: در طول دوره تحصیل و حتی امروز که درس تحلیل نمایشنامههای کلاسیک را تدریس میکنم، اندیشهها درباره آثار شکسپیر من را مجذوب کرده است چراکه این روزهای باید آثاد شکسپیر را مناسب همین زمان اجرا کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: شکسپیر بسیار دقیق، عمیق و جزئی در پرداخت شخصیتهایی مانند افلیا، هملت و ... عمل کرده است. اگر شما مانند یک ساختمان به نمایش نگاه کنید، میتوانید با نگاه به آثار شکسپیر، بر پی و پایهای بسیار قوی ساختمان تازه را بنا کنید. ضمن اینکه این فضا برای برداشتهای تازه مناسب دنیای امروز نیز وجود دارد.
طیبی گفت: زبان در این نمایش تقریبا به همان شکل مانده است اما فضای خانه، رخدادها و جزییات کاملا مدرن و امروزی است. به نظرم تمام احساسات بشری مانند غم، شادی، نفرت، عشق و ... از ازل تا ابد وجود دارد. امروزه افراد جامعه نیز دچار همان چالشهای گذشته هستند و اگر ما بتوانیم در فضای یک اثر هنری با آن مواجه شویم، به جامعه کمک کردهایم. نباید فضای سایکودرام را نادیده گرفت.
وی افزود: فکر میکنم هملت در دنیای امروز، پسر جوانی است که در میان یک خیابان ایستاده و نمیداند چه میخواهد. تمام موقعیتهای داستانی تا کنون به بهترین شیوهها خلق شدهاند و امروز رسالت ما در هنر بازنمایی آنها متناسب با مدرنیته زمان خودمان است.
طیبی ضمن اشاره به پیامدهای کرونا در حوزههای گوناگون اظهار کرد: کرونا خیلی عجیب بود و شرایط ناشی از آن در کنار مشکلات، دیدگاه تازه را برای من رقم زد. دیدگاهی مبتنی بر اینکه آیا ماهیت هنر میتواند به پیشبرد آرامش در جامعه ما کمک کننده باشد؟ اگر هنرمند بتواند با اثرش این آرامش را به لحاظ ذهنی به مخاطب ارائه دهد، احتمالا بتواند در تغییرات روحی جامعه تاثیرگذار باشد. من حداکثر تلاشم را با توان، سواد و امکان مالی فعلیای که دارم انجام دادم تا اثری درخور شان مخاطب ارائه دهم.
این کارگردان درباره اجرایش در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران گفت: کارهای زیادی را در این سالن روی صحنه بردهام. وقتی اینجا میایستم احساس ارامش میکنم و اینجا را خانه خود میدانم. البته که هر سالن محدودیتهای خاص خودش را هم دارد. امیدوارم این قبیل سالنها بیشتر از سوی نهادهای مختلف حمایت شود.
در این نمایش روژین پناهی نقش افلیا را بازی میکند و سمیه طیبی کارگردانی اثر را برعهده دارد.
دیگر عوامل «افلیا» عبارتند از:
دستیار کارگردان: محمدجواد بهروز، دستیار دوم کارگردان: یگانه کیاپاشا، مدیر صحنه: علیرضا حسینی، طراح صحنه: بابک محمودزاده، طراح نور: مجتبی گیویان، طراح لباس: جیران کرمی، طراح پوستر: امیر رجبی، انتخاب و میکس موسیقی: محمد جواد بهروز، اسپشیال و ساخت قطعات: موسسه رویای هنر خلاق (بتسابه نعیمایی)، ساخت تیزر: بیتا حمزه، عکاس: بیتا حمزه و نازنین طلوعی، مجری طرح: آکادمی هنرهای نمایشی میزانسن.
نمایش افلیا تا 4 آذر ماه هر شب ساعت 20 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه میرود.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: نمایش تئاتر نمایش تئاتر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۱۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
به گزارش خبرنگار مهر، نمایشنامه «دارشکنه» از جمله آثار حاضر در هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی است که به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا شاهمردی از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت در سالن لایق شهر شیراز روی صحنه خواهد رفت.
شاهمردی درباره موضوع نمایش «دارشکنه» توضیح داد: این نمایش در واقع بازخوانی و قرائتی از برخی اتفاقات است که در دهه ۶۰ توسط منافقان رقم خورد. گروهی از زنان منافق در صدد بمبگذاری در مجلس روضه امام رضا (ع) هستند که برای خودشان تحولات روحی و معنوی رقم میخورد.
وی معتقد است «دارشکنه» سعی بر این دارد که به مخاطب متذکر شود تجلی صفات خوب و حسنه در آدمی نیاز به تکرار و تمرین و مراقبت دارد که الگوی کامل همه این صفات اهلبیت (ع) هستند.
نویسنده و کارگردان «دارشکنه» با بیان اینکه همیشه نمایش و نمایشنامهنویسی به عنوان موضوع فنی و تکنیکی برایش مطرح بوده است، یادآور شد: زمانی که دغدغه یا موضوعی برایم اولویت پیدا کرده یا ذهنم را به خود مشغول کند، تمام تلاشم بر پیادهسازی آن معطوف میشود و تمام اصول و قواعد تکنیکی را برای اجرای آن به کار میبندم. عموم این دغدغهها مربوط به حوزه مقاومت و نمایشهای دینی و آیینی است.
شاهمردی با اشاره به سابقه حضورش در دورههای قبلی جشنواره رضوی، تاکید کرد: وجود یک جشنواره فنی و تکنیکی مثل تئاتر رضوی باعث شده که موضوعات دینی و سیره رضوی از حوزه مسایل کلیشهای چون زیارت و صرف شفا گرفتن خارج و به موضوعات و ایدههای مختلف بیش از پیش پرداخته شود. در واقع جشنواره رضوی فرصتی را برای هنرمندان عرصه تئاتر فراهم کرده است تا برای خلق آثار هنری شاخص و منحصر بهفرد در این حوزه به رقابت بپردازند.
این کارگردان تئاتر تصریح کرد: برای تولید آثار فاخر در حوزه رضوی علاوه بر پرهیز از کلیشه باید سیره و زندگی سراسر درس این امام همام را مورد توجه و مداقه قرار داد.
وی در پایان اظهار کرد: اینکه امسال هر گروه در شهر خود چند شب به اجرای عموم بپردازد اتفاق بسیار مبارک و خوبی است که امیدوارم این روند در حمایت از گروهها مستمر باشد و سبب شود که بیش از پیش از زبان تئاتر به عنوان ابزاری هدفمند برای ترویج سیره رضوی و مباحث فرهنگ دینی بهره گرفته شود.
کد خبر 6093289 فریبرز دارایی